Koordinátor environmentálnej výchovy          

Mgr. Tatiana Filipová

 

Cieľom environmentálnej výchovy na našej škole je zabezpečiť environmentálne poznanie, formovať environmentálne vedomie a konanie, a to nielen u žiakov, ale i pedagogických pracovníkov a ostatných zamestnancov školy.

            Environmentálna výchova je zaradená do časovo – tematických plánov vo všetkých predmetoch ako prierezová téma. Cieľom environmentálnej výchovy žiakov našej školy je formovať a rozvíjať také osobnostné kvality, na základe ktorých budú schopní chrániť a zlepšovať životné prostredie. Tento dlhodobý zámer výchovnej práce na škole je potrebné realizovať plnením konkrétnych úloh, ktoré budú zacielené na tieto základné súčasti rozvoja osobnosti žiakov:

  • úroveň vedomostí
  • rozvoj zručností
  • utváranie postojov

 

Úroveň vedomostí

Žiaci, primerane k svojim vekovým osobitostiam by mali poznať a chápať:

  • prírodné javy a deje v životnom prostredí
  • zásahy ľudskej činnosti do životného prostredia
  • závislosť ľudského života a živobytia na životnom prostredí, dôsledky rozhodnutí a činnosti ľudí v minulosti na súčasný stav životného prostredia
  • význam efektívnej ochrany a trvale udržateľného stavu životného prostredia
  • opatrenia na ochranu a využívanie životného prostredia
  • základné pojmy ekoslovníka

 

Rozvoj zručností

Žiaci by mali dokázať najskôr pomocou učiteľa, neskôr aj samostatne získavať, hodnotiť a využívať informácie. Úlohy environmentálnej výchovy zacielené na rozvoj zručností žiakov sa týkajú týchto oblastí:

  • komunikatívne zručnosti (vlastný názor)
  • numerické zručnosti
  • študijné zručnosti
  • zručnosti potrebné na riešenie problémov
  • sociálne zručnosti
  • technické zručnosti

Utváranie postojov

Ochrana a zlepšovanie životného prostredia vyžadujú utvárať, formovať a pestovať v žiakoch najmä tieto postoje a kvality osobnosti:

  • vážiť si životné prostredie
  • starať sa o živé organizmy
  • rešpektovať aj názory iných
  • chápať význam racionálnych argumentov
  • tolerancia a otvorené zmýšľanie
  • otvorenosť novým myšlienkam

 

Plánované aktivity podporujúce environmentálne vzdelávanie v školskom roku 2016/2017

  • exkurzie a výlety
  • akcie podporujúce zdravý životný štýl – škola v prírode, športové aktivity
  • účasť učiteľov na školeniach (podľa ponuky)
  • zberové akcie
  • úspora energie, vody (šetrné zaobchádzanie s materiálnym vybavením školy)
  • práca s odbornou literatúrou + využitie výukových programov a internetu
  • zhotovovanie projektov s ekologickou tematikou
  • úprava areálu školy –starostlivosť o zeleň v areáli školy, vysadené kvety, eko učebňu a skalku
  • starostlivosť o izbové kvety na chodbách a v triedach
  • prikrmovanie vtáčikov počas zimy
  • využitie prírodných materiálov pri jesennom, vianočnom a veľkonočnom aranžovaní
  • skupinové práce o zdravej výžive
  • separovaný zber papiera, plastových fliaš a plastových vrchnákov

 

 

Našu pozornosť sme zamerali v minulom školskom roku na Školský program podpory zdravia a zdravého životného štýlu a v školskom  roku 2016/2017 v ňom budeme naďalej pokračovať. Podporíme aktivity pri prevencii a riešení nadváhy, obezity a podvýživy.

 

Program podpory zdravia v našej škole znamená:

  • upriamiť pozornosť aj na výchovu a zmenu postojov rómskych rodičov k zdravému spôsobu života
  • získavať lepšie schopnosti a aktívne zručnosti potrebné pre život, vrátane schopnosti voliť zdraviu prospešnejšie možnosti, teda aktívne sa zapájať do riešenia svojich problémov a participovať tak na ochrane svojho zdravia
  • v spolupráci s rodinou prispievať k ochrane telesného a duševného zdravia detí z marginalizovaných rómskych komunít
  • propagácia zdravej výživy, zdravého životného štýlu a správnych stravovacích a výživových návykov
  • zdravé učenie
  • rozvíjať osvetovú, vzdelávaciu a výchovnú činnosť s dôrazom na zdravú výživu, zdravé potraviny
  • zvýšiť zapojenie žiakov do pohybových aktivít, podporovať činnosť športových krúžkov a pohybové aktivity v prírode