MZ 3.- 4.ročník                                     

Mgr. Štefánia Tkačiková

Hlavné úlohy a ciele MZ

V tomto školskom roku bude činnosť MZ zameraná predovšetkým na interné vzdelávanie pedagógov  a zároveň bude  pokračovať v plnení všeobecných i špecifických cieľov vychádzajúcich zo záväzných dokumentov MŠ SR a dokumentov našej školy, pričom budeme rešpektovať špecifické pomery, vnútorné potreby školy, potreby žiakov i pedagogických zamestnancov. V rámci odborno-metodickej činnosti, vytvoríme aj v tomto školskom roku zborník vzorových a metodicky korektných písomných príprav na vyučovacie hodiny pre  3. a 4. ročníky z predmetov SJL a MAT. Činnosť MZ bude zameraná aj na  monitorovanie úrovne vzdelávacej činnosti učiteľov, vzdelávacích výsledkov žiakov, pričom sa budú štvrťročne porovnávať, hodnotiť a podľa potreby vytvárať návrhy na ich  zlepšenie.

Činnosť MZ bude zameraná  na :

  • vytváranie vhodného prostredie pre formovanie pozitívnych vzťahov medzi pedagogickými zamestnancami a žiakmi;
  • podporu a prezentovanie prirodzených vzorov a autorít z radov pedagógov;
  • podporu vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti rozvíjania predčitateľskej a čitateľskej gramotnosti detí a žiakov;
  • na zvyšovanie úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu rozširovaním a zdokonaľovaním kompetencií žiakov a profesijných kompetencií učiteľov;
  • na identifikovanie silných a slabých stránok výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov;
  • na skvalitňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom uplatňovania kritickej sebareflexie;
  • na plánovanie a realizovanie interného vzdelávania podporujúceho rozvíjanie odborných kompetencií učiteľov;
  • na interné testovanie žiakov v 3. – 4. ročníku prostredníctvom výstupných písomných prác v predmetoch SJL a MAT s následným vyhodnotením a návrhom na možnosti odstránenia zistených nedostatkov v práci žiakov.

 

Hlavné úlohy a ciele MZ:

 

  • Najdôležitejším cieľom je skvalitniť výchovno – vzdelávací
  • Prepájať učenie so životom, rozvíjať kompetencie žiaka (spôsobilosť preukázať vedomosti, zručnosti, schopnosti v praktickej činnosti).
  • Využívať také metódy a formy práce v školskom prostredí,   ktoré spájajú

            edukáciu  s praktickým životom – interaktívne, zážitkové a skúsenostné

            učenie  i projektové vyučovanie.

  • Zaujať správnu mieru starostlivosti o nadaných, talentovaných i problémových

            žiakov.

  • Venovať zvýšenú pozornosť opatreniam na ochranu detí a žiakov pred všetkými formami fyzického alebo psychického násilia.
  • Zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam organizovaním

            besied, súťaží, stretnutí, tematických výstav či návštev divadelných

            predstavení.

  • Posilniť národné povedomie žiakov o regionálne prvky.
  • Formovať kladný vzťah žiakov ku knihe a literatúre, organizovať súťaže

             v  čitateľských zručnostiach (viď Plán na rozvoj čitateľskej gramotnosti).

  • Dbať o zvyšovanie jazykovej kultúry žiakov na všetkých vyučovacích hodinách.
  • Zabezpečiť žiakom prístup ku knihám a vytvoriť podmienky na čítanie – „čitateľské zóny“.
  • Včas diagnostikovať žiakov s poruchami čítania, písania alebo so zaostávajúcim   čítaním.
  • Zapojiť žiakov do súťaží v prednese poézie a prózy Hviezdoslavov Kubín.
  • Počas edukácie využívať zaujímavé a netradičné vyučovacie metódy a formy

           práce, ktoré dokážu pozitívne ovplyvniť efektívnosť výučby.

  • Pozornosť venovať správnemu pravopisu a to na všetkých vyučovacích predmetoch.
  • Organizačne pripraviť pre žiakov návštevu divadelných lebo filmových predstavení podľa aktuálnej ponuky.
  • Pravidelne sa venovať spoločnému mimo čítankovému čítaniu.
  • Chyby v kontrolných diktátoch pravidelne analyzovať. Na základe tejto analýzy  počas výučby  upevňovať pravopisné zručnosti a tak eliminovať pravopisné nedostatky žiakov.
  • Zorganizovať zaujímavé podujatia na posilnenie záujmu žiakov o šport.
  • Šíriť osvetovo – edukačnú  činnosť detí a žiakov s dôrazom zdravý životný štýl spojený s vhodnou výživou a pohybom.
  • Organizačne pripraviť cvičenia v prírode a didaktické hry.
  • Zapájať žiakov do výtvarných a speváckych súťaží.
  • Pri výučbe finančnej gramotnosti klásť dôraz na čiastkové kompetencie, ktoré sa týkajú boja proti korupcii a ochrany spotrebiteľa.
  • Využívať metodickú príručku Finančná gramotnosť 1, ktorá je dostupná na www.statpedu.sk.
  • Naďalej so žiakmi  realizovať krúžkovú  činnosť.
  • Pozornosť sústrediť na nežiaduce prejavy extrémizmu.
  • Rozvíjať u žiakov kritické myslenie prepájaním kontextov.
  • Nasmerovať edukáciu žiakov k ľudským právam, právam detí, antidiskriminácii v triede a v škole tak, aby podporila u žiakov hodnotu človeka ako ľudského jedinca.
  • V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa priebežne monitorovať správanie sa žiakov a jeho zmeny.
  • Využívať k prierezovej téme – mediálna výchova podklady a zdroje na webovom sídle ŠPÚ www.statpedu.sk  / časť –  Učebnice, metodiky, publikácie, odborné informácie, text pod názvom – K mediálnej gramotnosti učiteľov/.
  • Realizovať osvetovú, vzdelávaciu a výchovnú činnosť žiakov s dôrazom na environmentálnu výchovu zameranú najmä na vedenie žiakov k uvedomelej spotrebe zdrojov, zvýšenie vedomostí  v oblasti separovania  odpadov a ich druhotného spracovania.
  • Uplatňovať metódy, techniky a stratégie podporujúce rozvoj predčitateľskej a jazykovej gramotnosti t. j. maľované čítanie, abecedné pexesá, tvorba kníh s prediktabilným textom, písanie denníkov.
  • Pri overovaní porozumenia vypočutého textu využívať metódy tvorivej dramatiky.
  • Pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti využívať spoluprácu a pomoc rodičov pri domácom čítaní a zintenzívniť zaangažovanosť rodičov pri konkrétnych školských aktivitách.
  • Využívať pomoc Metodického centra Slovenskej pedagogickej knižnice pre školské knižnice, ktoré zverejňuje na svojom webovom sídle spgk.sk rozličné informácie a materiály na podporu zvyšovania úrovne čitateľskej gramotnosti a kultúry čítania.
  • Skvalitňovať úroveň vedomostí žiakov uplatňovaním idividuálneho prístupu, navodzovaním priaznivej atmosféry v triede s využitím kladnej motivácie, správnou organizáciou vyučovacej jednotky a zavádzaním nových metód a foriem práce so žiakmi bez abstraktného vyučovania.
  • Prezentovať úspechy učiteľské, žiacke, úspechy triedy i celej školy v dostupných médiách – Virtuálna učiteľská knižnica, školský Táborisko, školský rozhlas…