MZ 0.-2. ročník
Mgr. Andrea Jankovičová
Východiská MZ :
Činnosť MZ a jej plán práce vychádza zo základných pedagogických dokumentov :
- Sprievodca školským rokom 2020/2021
- Plán aktivít ZŠ Bystrany na školský rok 2020/2021
- Analýza činnosti MZ za uplynulý školský rok 2019/2020
- Štátny a školský vzdelávací program pre 1. stupeň ZŠ – ISCED 1
- Inovovaný školský vzdelávací program
- Metodický pokyn č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy
- Dodatok č. 16 k ŠkVP
- Plán aktivít na podporu rozvoja čitateľskej gramotnosti
- Plán aktivít na podporu rozvoja prírodovednej gramotnosti
- Plán aktivít na podporu rozvoja matematickej gramotnosti
- Plán aktivít na podporu rozvoja digitálnej gramotnosti
Hlavné úlohy v jednotlivých vyučovacích predmetoch
Slovenský jazyk a literatúra
- rozvoj slovnej zásoby
- čítanie s porozumením
- čitateľská gramotnosť
- zdokonaľovanie techniky čítania a písania, pohotovosť a rýchlosť čítania
- rozvoj komunikačných kompetencií a zručností
- dbať na správny úchyt pera, sklon a presné tvary písmen
- dbať na správne sedenie pri písaní, aby bola dostatočná výška hlavy od zošitov
- zlepšiť úhľadnosť písma
- zamerať sa na presný odpis a prepis textu
- upevňovanie a precvičovanie učiva so slaboprospievajúcimi žiakmi
Matematika
- osvojiť si základné matematické pojmy, poznatky
- pracovať s prirodzenými číslami
- objavovať pravidlá vytvorených postupností a dopĺňať ich
- logické myslenie
- samostatnosť a tvorivosť
- základy finančnej gramotnosti
- matematická gramotnosť
- používať matematiku ako nástroj na riešenie problémov reálneho života
Prvouka
- hrať rôzne tvorivé, motivačné a didaktické hry, ktoré by vzbudili u žiakov záujem o daný predmet
- využívať dostatočný počet názorných a praktických didaktických pomôcok
- cez vychádzky sa oboznámiť s okolím školy a blízkeho okolia
- chápanie meniacej sa prírody
- vzťah a ochrana prírody a životného prostredia
Výtvarná výchova
- estetické osvojenie skutočnosti
- estetické vnímanie, cítenie a vnímanie farieb
- rozvoj vkusu a chápanie umenia
- rozvoj predstavivosti a fantázie
Pracovné vyučovanie
- rozvoj pracovných návykov, vedomostí a zručností
- dodržiavanie bezpečnosti a hygieny pri práci
- výchova k zodpovednosti za životné prostredie
- spoznávanie základných vlastností materiálov a možností ich použitia v praxi
- spoznávať ľudové tradície, remeslá
- pripravovať pre žiakov praktické činnosti bežného života: skrášľovať okolie školy
Telesná výchova
- zdravý životný štýl
- správne držanie tela a pozitívny postoj k vlastnému zdraviu
- zásady hygieny a bezpečného správania počas TV činnosti
- rozvíjanie pohybových schopností pre optimálny rozvoj zdravotnej telesnej zdatnosti
- zásady fair – play, kultúrne správanie, kolektívne športy a súťaže
Hudobná výchova
- estetické vnímanie hudby a počúvanie hudby
- regionálne zvyky, ľudové piesne a tance, folklórne súbory
- rozvíjanie emocionálneho sveta a hudobný vkus žiaka
Etická výchova/ Náboženská výchova
- etické postoje, prosociálne správanie
- pochopenie vlastnej identity
- morálne a duchovné hodnoty
- pozitívny vzťah k životu
- prosociálne správanie v rodine i v žiackom kolektíve
- postoj k osvojeným zásadám
- ľudské práva
Obsah činnosti MZ
Obsah činnosti MZ sa člení podľa jednotlivých funkcií, ktoré plní :
- v oblasti riadenia a organizácie :
- vypracovať tematické výchovno-vzdelávacie plány pre jednotlivé predmety v každom ročníku
- uplatňovať ŠVP, iŠkVP, osnovy, štandardy vo výchovno-vzdelávacom procese
- v záujme zlepšenia metodických postupov pri vyučovaní uskutočňovať vzájomné konzultácie
- výmena pedagogických skúseností
- venovať zvýšenú pozornosť pedagogickej diagnostike žiakom so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami, ktorí sú integrovaní do bežných tried, rešpektovať ich obmedzenia, ktoré sú podmienené ich postihnutím. Výchovno-vzdelávacie problémy konzultovať so špec. pedagógom, psychológom
- realizovať plán aktivít na podporu rozvoja čitateľskej, matematickej, prírodovednej a digitálnej gramotnosti
- zvyšovať kvalitu čitateľských schopností
- venovať pozornosť slabšie prospievajúcim žiakom
- organizovať celodenné kurzy pre žiakov zamerané na prierezové témy : environmentálna výchova a zdravý životný štýl, ochrana života a zdravia, finančná gramotnosť, mediálna výchova, výchova k manželstvu a rodičovstvu, multikultúrna výchova, osobnostný a sociálny rozvoj a dopravná výchova
- organizovať žiacke súťaže , zapájať sa do rôznych súťaží
- rozšíriť formy spolupráce s rodičmi žiakov školy
- v oblasti kontroly a hodnotenia :
- tvoriť didaktické testy, pomôcky, metodické, pracovné a kontrolné materiály
- sledovať čitateľskú gramotnosť, čitateľské kompetencie žiakov, formovať ich literárny vkus výberom vhodnej mimočítankovej literatúry
- kontrolovať a analyzovať dosiahnuté výsledky vedomostí, zručností a návyky žiakov, pripraviť a vyhodnotiť polročné a záverečné písomné práce zo SJL a MAT
- pravidelne kontrolovať plnenie pridelených úloh
- v oblasti vzdelávania :
- zúčastňovať sa na podujatiach metodicko – odborného charakteru
- rozširovať si poznatky štúdiom odbornej pedagogickej literatúry
- zapojiť sa do kontinuálneho vzdelávania podľa navrhovaných plánov vzdelávania, pričom výstupy vzdelávaní budú využívané ako edukačný materiál pre ostatných vyučujúcich
- sledovať aktuálne informácie o výchove a vzdelávaní, vzdelávacích programoch
- podľa možnosti zvyšovať kompetenciu učiteľov v oblasti využívania IKT vo vzdelávaní žiakov
- rozvíjať sociálne, etické a estetické vnímanie sveta
- podporovať originálne nápady, tvorivé myslenie a aktivitu
- zapájať sa do výtvarných, športových a iných súťaží podľa aktuálnej ponuky
- klásť dôraz na zvyšovanie čitateľskej gramotnosti
- formovať kladný vzťah žiakov ku knihe a literatúre, organizovať aktivity v čitateľských zručnostiach
- prezentovať dosiahnuté výsledky / web stránka školy, časopis Táborisko,… /
Rozdelenie úloh členom MZ
- zapájanie sa do prezentácie školy na zsbystrany.sk, www.zborovna.sk
a iných webových sídlach, v printových a aprintových médiách
- poskytnutie príspevkov do školského časopisu „Táborisko“
- využívanie didaktických pomôcok a metodických materiálov
- aktuality z odbornej tlače s pedagogickou tematikou, webináre,…
- príprava a realizácia triednych aktívov
- realizácia Individuálnych programov učiteľa, zameraných na plnenie jednej prierezovej témy alebo jednej problematiky
- realizovať ročníkové práce žiakov: projektová práca
Z: všetci, priebežne počas celého školského roka