Školský podporný tím (ŠPT) tvoria:
školský špeciálny pedagóg: Mgr. Dana Bobková
sociálny pedagóg: Mgr. Lenka Majerčáková
pedagogickí asistenti:
Mgr. Mária Holováčová
Eva Girgová
Bc. Michaela Tindirová
Mgr. Katarína Litecká Petreková
Bc. Martina Štieberová
Úlohami členov školského podporného tímu sú najmä (podľa § 84 a), bod (1)):
– koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania,
– zabezpečiť vo výchove a vzdelávaní uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky,
– spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania,
– poskytovať poradenstvo deťom, žiakom a zákonným zástupcom a metodickú podporu pedagogickým zamestnancom,
– podieľať sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.
V súčasnosti ŠPT v rámci svojej odbornej činnosti realizuje tieto aktivity: bilaterálna integrácia, školský intervenčný program INPP, aktivity v rámci kariérového poradenstva, prevencia znižovania školského neúspechu detí, preventívne aktivity na odstraňovanie sociálno-patologických javov, zápis do prvého ročníka, návšteva terénu, spolupráca s komunitným centrom, spolupráca so SCPPPaP a SCŠPP.
Školský špeciálny pedagóg
Školský špeciálny pedagóg vykonáva:
Odborná špeciálnopedagogická činnosť
– poskytuje individuálne alebo skupinové poradenstvo a intervencie deťom a žiakom s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s vývinovými poruchami a s poruchou správania, ako aj žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia,
– poskytuje reedukáciu žiakom so ŠVVP,
– podieľa sa na učení žiaka k samostatnosti,
– podľa potreby sa zúčastňuje na návrhoch a odporúčaniach k iným spôsobom vzdelávania žiaka vrátane jeho preradenia do špeciálnej triedy/školy,
– navrhuje zmeny v organizácii vyučovania v súlade so vzdelávacími programami pre jednotlivé druhy znevýhodnení, podieľa sa na zostavovaní rozvrhu hodín žiakov so ŠVVP,
– pripravuje záverečnú správu o činnosti v danom školskom roku,
Spolupráca s pedagogickými zamestnancami, školským podporným tímom školy a rodičmi
–spolupracuje s učiteľmi, usmerňuje ich prácu so začlenenými žiakmi, konzultuje priebeh a výsledky nastaveného procesu integrácie, prípadne rieši aktuálne novovzniknuté problémy,
– pomáha učiteľovi riešiť problémy žiakov so ŠVVP, ktoré sa objavili vo výchovno – vzdelávacom procese a narušili priebeh vyučovacej hodiny, hľadanie vhodného prístupu k individuálne začlenenému žiakovi,
– poskytuje špeciálnopedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom detí alebo žiakov a pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení,
– úzko spolupracuje s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva, Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Diagnostickým centrom, Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, detským psychiatrom, detským neurológom, klinickým logopédom a s ďalšími poradenskými a špecializovanými zariadeniami.),
– pripravuje podklady pre odborných zamestnancov poradenských zariadení.
Sociálny pedagóg
Sociálny pedagóg vykonáva:
Sociálno – pedagogická diagnostika
– diagnostika prostredia, vzťahov a rodiny dieťaťa,
– monitoring všetkých žiakov, najmä však žiakov zo znevýhodneného prostredia, slabo prospievajúcich žiakov, „problémových“ žiakov a pod.,
– prieskumné, vyhľadávacie a mapovacie činnosti.
Preventívne a poradenské činnosti
–tvorba a realizovanie preventívnych programov, aktivít, prednášok, besied, zameraných na predchádzanie vzniku výchovno-vzdelávacích a sociálno-patologických javov (závislosti, šikana, kyberšikana, vandalizmus, záškoláctvo, kriminalita), prevenciu exklúzie žiakov (na základe sociálneho statusu, vzhľadu či iného kritéria)…),
– tvorba tematických násteniek, letákov, materiálov pre žiakov/učiteľov/rodičov,
– plán preventívnych aktivít na daný šk. rok,
– spolupráca s koordinátorom drogovej prevencie,
– snaha o rozvoj emočnej inteligencie, hodnotovej orientácie, sebareflexie, solidarity u žiakov prostredníctvom rôznych aktivít/hier,
– pomoc deťom s problémovým správaním, deťom zo soc.-pat. prostredia, zanedbávaným deťom (syndróm CAN), deťom šikanovaným a pod.,
– pomoc pri výchovno-vzdelávacích problémoch žiakov, pomoc pri integrácií žiakov, pomoc deťom so ŠVVP, pomoc pri osobnostných problémoch aj problémoch v rodine.
Intervencia a reedukácia
– nácvik a osvojovanie si prosociálneho správania,
– korekcia porúch správania u detí.
Poradenstvo a konzultácie pre rodičov, pre pedagogických zamestnancov a ŠPT
– konzultácie v oblasti prevencie soc.-pat. javov,
– poradenstvo pri výchove,
– odporúčanie pri ďalšom postupe práce s dieťaťom resp. odporučenie na iné odborné inštitúcie, ktoré môžu pomôcť,
– informuje rodičov o školskej zrelosti dieťaťa pre ZŠ,
– poradenstvo pri výbere vhodného spôsobu práce so znevýhodnenými deťmi,
– poradenstvo pri problémoch so žiakmi, poradenstvo pri riešení konfliktov a sociálnej klímy v triede.
Spolupráca s pedagogickými zamestnancami, ŠPT, rodičmi a odborníkmi mimo školy
– spolupracuje s koordinátorom prevencie, školským psychológom, výchovným poradcom, pedagógmi a vedením školy, školským špeciálnym pedagógom a rodičmi pri riešení problémov v škole,
– informovanie ďalších zamestnancov o dôležitých skutočnostiach na poradách,
– spolupráca pri vypracovávaní IVVP pre deti,
– spolupráca na inkluzívnom vzdelávaní v škole.
Školský psychológ
Školský psychológ vykonáva:
Orientačná psychologická diagnostika
– skúmanie a diagnostifikovanie možných problémov a ťažkosti v učení sa žiaka,
– identifikovanie funkčných a nefunkčných „systémov“ školy (vzťahy, klíma, komunikácia),
– poznávanie osobnosti žiaka z hľadiska osobnostného, kognitívneho, emocionálneho a sociálneho vývinu.
Poradenstvo, konzultácie a pomoc pre žiakov – pomoc a poradenstvo pri problémoch s učením sa žiaka (spôsoby učenia sa, motivácia..), – pomoc pri riešení vzťahových problémov, – pomoc pri problémoch so soc.- pat. javmi (napr. závislosti), – pomoc žiakom so ŠVVP , – pomoc s adaptáciou a integráciou nových žiakov, zdravotne znevýhodnených ž., žiakov so ŠVVP. |
Prevencia a intervencia |
– tvorba a realizácia preventívnych aktivít s cieľom zabrániť vzniku problémov v školskom prostredí (prednášky, programy, besedy napr. na témy vzťahov, soc. klímy, komunikácie…), – intervencia zameraná na uskutočnenie pozitívnych zmien v nefunkčných systémoch školy (vzťahy, klíma, komunikácia), – eliminácia negatívneho správania u žiakov a posilnenie ich silných stránok, – reedukácia žiakov s problémovým správaním. |
Zlepšovanie sociálnej klímy v prostredí školy
– individuálne a skupinové aktivity v triedach zamerané na zlepšenie klímy,
– vytváranie pokojnej a priateľskej atmosféry v škole,
– zlepšovanie sociálnej klímy skrz práce s problémovými žiakmi, pomoci s adaptáciou a integráciou žiakov a pod.
Spolupráca s pedagogickými zamestnancami a šk. podporným tímom školy – návrhy a podnety na skvalitnenie výchovno-vzdelávacej práce školy; – spolupráca pri príprave aktivít, integrácií žiakov, akčné plány – spolupráca pri tvorbe a realizácií intervenčných programov, – spolupráca s výchovným poradcom a šk. špec. pedagógom pri voľbe povolania/ďalšej školy; |
Poradenstvo pre pedagogických zamestnancov a školský podporný tím – poradenstvo pri problémoch vo výchovno – vzdelávacom procese, – poradenstvo pri voľbe vhodného prístupu ku žiakom a vhodných metód, – konzultácie pri osobných problémoch, preťaženosti, syndróme vyhorenia, – poradenstvo pri osobnom a profesijnom rozvoji. |
Pedagogický asistent
Pedagogický asistent vykonáva:
Výchovno – vzdelávacia činnosť
– pracuje so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
– pomáha a zabezpečuje žiakovi prekonávať bariéry, na vyučovacom procese sa žiakovi venuje individuálne,
– pedagogický asistent sa snaží žiakovi vytvoriť pokojnú pracovnú atmosféru,
– uplatňuje vo vyučovaní multisenzoriálny prístup,
-pedagogický asistent je súčinný a nápomocný pri vytváraní kompenzačných pomôcok, pomáha žiakovi na vyučovaní využívať kompenzačné pomôcky,
– pri svojej práci uplatňuje najmä prosociálny výchovný štýl,
– kontrola žiakov na vyučovanie a slovné hodnotenie činnosti žiakov,
–bezprostredne spolupracuje s pedagógom v triede a s inými pedagogickými zamestnancami, odbornými zamestnancami školy.
Aktivity organizované školou mimo prostredia školy
– priamo vedie alebo napomáha pri činnostiach ostatných aktivít (speváckych, hudobných, tanečných, výtvarných, dramatických a iných), exkurzie, výlety, spoločenské podujatia, športové podujatia a pod.
Spolupráca s rodičmi a školským podporným tímom školy
– komunikácia s rodičmi (zákonnými zástupcami) žiaka o procese výchovy a vzdelávania,
– oboznamovanie sa so zdravotným stavom žiaka s jeho rodinným prostredím,
– metodické usmernenie pri práci so žiakmi so ŠVVP, výber vhodných metód, foriem, prístupu a pozitívneho pôsobenia na žiakov pri získavaní kompetencií.