Predseda PK všeobecno-vzdelávacích predmetov
Mgr. Jarmila Kontrošová
Plán práce predmetovej komisie všeobecnovzdelávacích predmetov vychádza z:
- Plánu práce školy na školský rok 2020/2021;
- Sprievodcu školským rokom 2020/2021, v súlade s príslušnými odporúčaniami;
- Príslušných Štátnych vzdelávacích programov (ŠVP) a Školských vzdelávacích programov (ŠkVP);
- UO pre jednotlivé predmety podľa ŠkVP;
- Metodického usmernenia č. 7/2006-R z 28. marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach;
- Projektu Zelená škola podporujúceho zdravie a ochranu prírody;
- Správy predmetovej komisie učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov II. stupňa za školský rok 2019/2020;
- Vnútorného poriadku školy.
Hlavné úlohy vychádzajú z plánu práce školy pre školský rok 2020/2021
- Vo výchovno-vzdelávacom procese vychádzať z učebných osnov a učebných plánov, pričom uplatňovať tvorivý prístup vo vyučovaní. Vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru v triedach.
- Vychovávať a vzdelávať v súlade s princípmi a cieľmi stanovenými školským zákonom s dôrazom na rozvíjanie mravných, kultúrnych a národných hodnôt, vlastenectva a občianskej zodpovednosti.
- Vhodne zahŕňať do vyučovacieho procesu poznatky o ľudských hodnotách, ktoré sú zahrnuté v medzinárodných dokumentoch Všeobecná deklarácia ľudských práv a Dohovor o právach dieťaťa a Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím.
- Dodržiavať základné ľudské práva, oboznámiť žiakov s týmito právami ako aj s právami detí, monitorovať správanie detí, predchádzať a zamedziť akýmkoľvek formám prejavu rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, diskriminácie a intolerancie – realizovať aktivity zamerané na multikultúrnu výchovu a výchovu proti predsudkom.
- V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi, monitorovať zmeny v správaní detí a v prípade oprávneného podozrenia z týrania či ohrozovania mravného vývinu daný problém riešiť.
- Vytvoriť opatrenia na zamedzenie a eliminovanie šikanovania v školách, v prípade oprávneného podozrenia konzultovať a neodkladne riešiť.
- Pokračovať v priebežnom slovnom hodnotení žiakov a poskytovaní spätnej väzby s poukázaním na oblasti, v ktorých žiak dosiahol úspech a navrhnutím postupov a krokov, na ktoré by sa mal žiak zamerať v budúcnosti pre dosiahnutie pokroku. Vytvárať podmienky pre pozitívnu motiváciu žiakov, aktívne učenie sa; prenechať žiakom primeranú zodpovednosť za svoje učenie.
- Vo vyučovacom procese využívať rôzne formy sebahodnotenia vlastných výkonov a vedomostnej úrovne žiakov (systém Albert).
- Využívať elektronické zdroje na vyučovaní a, pokiaľ je to možné, systematickú elektronickú komunikáciu so žiakmi a zákonnými zástupcami a zvýšiť tak efektivitu času aj zaťaženosť životného prostredia.
- Používať stratégie, ktoré vytvárajú a rozvíjajú kľúčové kompetencie žiakov v súlade so ŠkVP, využívať IKT, nové formy a metódy práce, ako napríklad zážitkové metódy, hru ako motivovanú didaktickú metódu, riadenú a voľnú diskusiu, riešenie problémových úloh, tvorba myšlienkových máp, návštevy knižnice, obecného úradu i poznávanie hmotných historických pamiatok v obci. a pod.
- Účelne využívať vo vyučovacom procese učebné pomôcky, multimediálne CD na všetkých predmetoch podľa danej témy pre zvýšenie názornosti, efektívnosti práce učiteľa a žiaka v nadväznosti na preberané učivo.
- Zapracovať do školského vzdelávacieho programu aktivity zamerané na získavanie zručností potrebných pre online vzdelávanie a vzdelávanie pomocou digitálnych technológií (napr. písanie na klávesnici: https://www.fast-typing.com/typing-speed-test.php?lan=slovak).
- Individuálnym prístupom k jednotlivým žiakom sa snažiť o prekonávanie problémov, ktoré majú slabšie prospievajúci žiaci so zvládaním učiva.
- Rešpektovať výsledky psychologických a špeciálno-pedagogických vyšetrení žiakov (individuálne začlenení žiaci a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami), a pracovať podľa odporúčaní psychológa a špeciálneho pedagóga.
- Zapájať žiakov do rôznych súťaží v školskej i mimoškolskej činnosti.
- Podporovať a usmerňovať talentovaných a nadaných žiakov, pripravovať pre týchto žiakov náročnejšie úlohy vzhľadom na ich predpokladaný osobnostný rozvoj.
- Podieľať sa na plnení úloh vyplývajúcich z Národného programu podpora zdravia, najmä v súvislosti s realizáciou projektu Svetovej zdravotníckej organizácie pod názvom Škola podporujúca zdravie, projektov zdravej výživy, zdravého spôsobu života, prevencie stresu a pod. Do vyučovacieho procesu v rámci učiva jednotlivých predmetov zahrnúť túto problematiku.
- Na II. stupni ZŠ je v školskom roku 2020/2021 ako povinne voliteľný predmet náboženská výchova v alternácii s etickou výchovou. Predmet nebude klasifikovaný známkou.
- Pri hodnotení a klasifikácii výkonu žiakov vychádzať z metodických pokynov pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov ZŠ.
- Pedagogickým prístupom posilňovať humánne a priateľské vzťahy nielen medzi rovesníkmi, ale aj medzi staršími a mladšími žiakmi, rozvíjať prosociálne správanie žiakov s rešpektovaním ich individuálnych osobitostí potrieb a záujmov.
- Spolupracovať s rodičmi, vytvárať v rámci humanizácie škôl vhodnú školskú klímu.
- Čitateľskú gramotnosť rozvíjať prierezovo vo všetkých predmetoch. Explicitne zadefinovať hlavný cieľ čítania – čítanie s porozumením.
- Využiť k realizácii prierezovej témy mediálna výchova podklady a zdroje, ktoré sú k dispozícii na http://www.statpedu.sk/sk/metodicky-portal/metodicke-podnety/medialna-vychova.html.
- Včas a energicky riešiť školskú dochádzku v spolupráci so školským sociálnym pedagógom a rodičmi. Dbať na správanie žiakov, viesť ich k dodržiavaniu školského i vnútorného poriadku a predchádzať konfliktom medzi žiakmi vhodnou motiváciou, individuálnym prístupom, doučovaním vo voľnom čase, využívaním medzipredmetových vzťahov a podobne.
- Zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch kyberšikany či iného rizikového správania prostredníctvom nástrojov mobilnej komunikácie a internetu. Na rozširovanie povedomia o bezpečnom používaní internetu odporúčame využívať bezpecnenainternete.sk; www.zodpovedne.sk; www.stopline.sk; www.ovce.sk; www.pomoc.sk a pod.
- Plnenie uvedených úloh je záväzné pre všetkých vyučujúcich, ktorí vyučujú na II. stupni a to v nadväznosti na predmety, ktoré vyučujú. Plnenie úloh bude sledované a vyhodnocované priebežne.
- Pri hodnotení písomných prác využívať jednotnú stupnicu hodnotenia:
Počet získaných bodov | Známka | ||
100 % | – | 90 % | 1 |
89 % | – | 75 % | 2 |
74 % | – | 50 % | 3 |
49 % | – | 30 % | 4 |
29 % | – | 0 % | 5 |