MZ 3.-4. Ročník Mgr. Štefánia Tkačiková
V školskom roku 2022/2023 Plán práce MZ vychádza predovšetkým z dokumentu MŠVVaŠ SR „Sprievodca školským rokom 2022/2023“, Štátneho vzdelávacieho programu, Dodatku č.8 k ŠVP, zo Školského vzdelávacieho programu, z Inovovaného školského vzdelávacieho programu, Metodických pokynov na hodnotenie žiakov, z Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špecifickými potrebami, Plánu aktivít školy na školský rok 2022/2023, Hodnotiacej správy MZ za školský rok 2021/2022, Tematických výchovno-vzdelávacích plánov pre jednotlivé predmety v 3. a 4. ročníkoch a z Plánov aktivít na podporu čitateľskej, finančnej, matematickej, digitálnej a prírodovednej gramotnosti.
- Návrhy a opatrenia na šk. r. 2022/2023
V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu pre učiteľa:
V tomto školskom roku bude naša škola pokračovať v programe „Pilotného overovania upravených Rámcových učebných plánov a vzdelávacích štandardov“. Vzhľadom na prerušenie školského vyučovania počas pandémie, ktorého dôsledkom bolo nedostatočné osvojenie si požadovaných vedomostí a spôsobilostí žiakmi na úrovni jednotlivých ročníkov ako aj pri výstupe zo stupňa vzdelania (primárneho vzdelania), budú učitelia pri príprave na výchovno-vzdelávaciu činnosť vychádzať z upravených štandardov vzdelávacích oblastí („Upravené rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy na odstránenie dôsledkov mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020 pre školy spolupracujúce so Štátnym pedagogickým ústavom), zo ŠkVP platného od 1.9.2021 vytvoreného v súlade s Dodatkom č.8 k štátnemu vzdelávaciemu programu schválenému Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 6.2.2015 pod číslom 2015- 5129/1758:1-10A0 a číslom 2015-5129/5980:2-10A0 s platnosťou od 1.9.2015 schváleného Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 19.8.2020 pod číslom 2020/15129:1-A2100 ako súčasť Štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy s vyučovaním jazykom slovenským, základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a základné školy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny s platnosťou od 1.9.2020. Obsah vzdelávania je rozdelený na tri ucelené časti vzdelávacieho programu – cykly, v ktorých vznikne priestor na to, aby žiaci, ktorí v dôsledku pandémie doposiaľ nedokázali naplniť všetky ciele vzdelávania určené pre primárne vzdelávanie, mohli potrebné zručnosti a vedomosti nadobudnúť v priebehu piateho ročníka, a to bez nutnosti opakovať ročník.
V školskom roku 2022/2023 je naďalej potrebné:
- mapovať a venovať pozornosť nadaným deťom;
- nadaných, talentovaných i ostatných žiakov zapájať do súťaží s rôznym zameraním;
- venovať osobitnú starostlivosť žiakom so ŠVVP a žiakom so slabým prospechom;
- realizovať triedne aktivity a činnosti s cieľom vytvárania harmonického triedneho spoločenstva, dodržiavania určitých pravidiel a rozvoja komunikačných zručností;
- vhodne motivovať žiakov k zodpovednému správaniu s využitím spolupráce s asistentmi učiteľa z rómskej komunity;
- venovať zvýšenú pozornosť zlepšovaniu telesnej zdatnosti žiakov;
- uplatňovať vo výučbe tvorbu myšlienkových máp, projektové vyučovanie, hru ako motivačnú a didaktickú metódu, tvorivé zážitkové metódy, riadenú a voľnú diskusiu, riešenie problémových úloh atď.;
- monitorovať zmeny v správaní žiakov;
- vzniknuté edukačné problémy riešiť bezodkladne v súčinnosti s vedením školy, so školskou psychologičkou, špeciálnou a sociálnou školskou pedagogičkou a rodičmi;
- vo vyučovacom procese uplatňovať princíp sebahodnotenia a sebakritického myslenia žiakov;
- využívať slovné hodnotenie priebežne počas edukácie i v predmetoch klasifikovaných známkou;
- pri hodnotení žiakov vo zvýšenej miere uplatňovať princíp pochvaly.
So zameraním na vyučovacie predmety – SJL a MAT:
Slovenský jazyk:
Zložka: JAZYKOVÁ
- vykonávaním analýzy chýb v diktátoch, upevňovať pravopisné zručnosti žiakov a eliminovať ich pravopisné nedostatky;
- vo vyučovaní pravidelne zaraďovať „jazykové okienka“ – pravopisné rozcvičky;
- venovať zvýšenú pozornosť pravopisu vo všetkých predmetoch;
- osvojiť si a prehĺbiť spisovné vyjadrovanie;
- zlepšovať písomný prejav žiakov (dodržiavať správne tvary písmen) vhodnou motiváciou;
- uplatňovať individuálny prístup, rešpektovať rozdiely v úrovni písania jednotlivých
žiakov v jednotlivých ročníkoch;
- venovať pri písaní pozornosť žiakom ľavákom;
- podľa vnútornej dohody používať písanky rovnakej lineatúry:
3.ročník – 513, 523; 4. ročník – 523, 524.
Zložka: ČÍTANIE
- realizovať rôzne formy voľnočasových aktivít zameraných na rozvoj čitateľskej gramotnosti;
- na hodinách literatúry sa pravidelne venovať spoločnému mimočítankovému čítaniu a robiť si z neho záznamy formou čitateľských denníkov;
- zvyšovať úroveň čítania s porozumením a zlepšovať schopnosť reprodukcie
prečítaného textu;
- rozvíjať u žiakov a schopnosť vnímať, prežívať, chápať a hodnotiť literárny text;
- klásť dôraz na rozvíjanie jazykového prejavu a schopnosti argumentovať;
- rozvíjať techniky čítania a správnej intonácie;
- navštíviť mestskú knižnicu v najbližšom okolí;
- viesť žiakov ku prednesu poézie a krátkej prózy (aplikovať prednes na hodinách);
- zapájať žiakov do recitačných súťaží a súťaží v čitateľských gramotnostiach;
- formovať kladný vzťah žiakov ku knihe a literatúre;
- využívať vhodné detské časopisy na vytváranie kladného vzťahu k ľudovej slovesnosti.
Zložka: SLOH
- viesť žiakov k tvorivému písaniu;
- využívať metódu písania denníkov;
- aktívne si rozširovať slovnú zásobu (hádanky, kvízy, jazykolamy);
- o zlepšenie rečového a jazykového prejavu žiakov dbať nielen na hodinách
slovenského jazyka, ale aj vo všetkých vyučovacích predmetoch;
- pri práci s textom využívať dramatizáciu, inscenačné metódy a zážitkové učenie.
- rozvíjať komunikačné zručnosti žiakov.
Zložka: JAZYKOVÁ
- vykonávaním analýzy chýb v diktátoch, upevňovať pravopisné zručnosti žiakov a eliminovať ich pravopisné nedostatky;
- vo vyučovaní pravidelne zaraďovať „jazykové okienka“ – pravopisné rozcvičky;
- venovať zvýšenú pozornosť pravopisu vo všetkých predmetoch;
- osvojiť si a prehĺbiť spisovné vyjadrovanie;
- zlepšovať písomný prejav žiakov (dodržiavať správne tvary písmen) vhodnou motiváciou;
- venovať pri písaní pozornosť žiakom ľavákom;
- rešpektovať rozdiely v úrovni písania u jednotlivých žiakov v jednotlivých ročníkoch, uplatňovať individuálny prístup,;
Matematika:
- maximálnu pozornosť venovať integrovaným žiakom;
- naďalej úzko spolupracovať s učiteľmi MAT na 2. stupni ZŠ s cieľom eliminovať problémy a nedostatky žiakov v predmete s prechodom na 2. stupeň;
- pri matematických operáciách – sčítanie a odčítanie – používať jednotný (dohodnutý) postup;
- dbať na úhľadný a správny zápis pri matematických operáciách (najmä podpisovanie čísel pod seba);
- násobenie a delenie učiť tak, aby si žiaci zafixovali skupinu troch čísel, ktoré patria k sebe pri týchto matematických operáciách;
- násobiť a deliť pomocou zautomatizovaného spoja /násobenie a delenie spamäti/;
- dbať na osvojenie základných vedomostí a zručností z oblasti aritmetiky, algebry a geometrie;
- upevniť algoritmus písomného sčítania a odčítania s prechodom i bez prechodu cez základ 10;
- pravidelne realizovať v úvode vyučovacej hodiny matematické rozcvičky;
- vedieť využiť poznatky získané riešením slovných úloh žiakov aj v bežnej praxi (nákupy, merania,…);
- na všetkých vyučovacích hodinách pestovať a podporovať samostatnosť a tvorivosť pri riešení úloh a matematických problémov;
- viesť žiakov k čo najlogickejšiemu a najjednoduchšiemu riešeniu hlavne pri slovných úlohách;
- riešiť úlohy a realizovať aktivity na podporu a zvýšenie finančnej gramotnosti žiakov;
- upevňovať správne návyky pri rysovaní (používanie pravítka, ceruzky, kružidla).
VÝCHOVNÉ PREDMETY:
- rešpektovať spolužiakov a ich názory;
- podporovať u žiakov toleranciu, empatiu, vzájomnú pomoc;
- nebáť sa vyjadriť vlastný názor, zdôvodniť ho;
- vzájomne spolupracovať v skupinách;
- zamerať sa na kritické hodnotenie iných, ale aj seba samého – sebahodnotenie;
- stanoviť presné pravidlá v triede, na vyučovacích hodinách, pri hrách a súťažiach;
- využívať rôzne hudobné činnosti – inštrumentálna hra, spev, aktívne počúvanie;
- rešpektovať individuálne schopnosti a záujmy žiakov;
- cez hudobné činnosti žiakov kultúrne, esteticky i duchovne rozvíjať;
- rozvíjať u žiakov estetické cítenie a vnímanie farieb;
- nadaných žiakov zapájať do rôznych výtvarných súťaží;
- na hodinách VYV striedať rôzne výtvarné techniky;
- pripravovať pre žiakov praktické činnosti bežného života: napr. skrášľovať okolie školy.
- Hlavné a všeobecné úlohy a ciele MZ
Plán práce MZ 3. – 4. ročník v tomto školskom roku je zameraný predovšetkým na výchovno-vzdelávací proces, na žiaka, na učiteľa, na obsah vzdelávania a jeho najefektívnejšie sprístupnenie cez učiteľa žiakovi tak, aby obaja dosiahli čo najlepšie výsledky. Hlavné ciele a úlohy činnosti MZ vychádzajú zo základnej filozofie školy
– z rešpektovania jej poslania a vízie, jej dlhodobého plánu a aktuálnych potrieb:
- Umožniť žiakom prežívať radosť z učenia a pocit úspešnosti.
- Počas školského roka pracovať podľa vlastných motivačných plánov triedy, aby žiaci mali radosť z učenia sa.
- Vytvárať v triede podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu.
- Rešpektovať individualitu každého žiaka.
- Vedieť riadiť procesy aktívneho učenia sa žiakov.
- Prepájať učenie so životom, rozvíjať všetky kľúčové kompetencie žiakov (spôsobilosť žiaka preukázať vedomosti, zručnosti, schopnosti v praktickej činnosti).
Špecifické ciele:
- Plniť úlohy z Plánu práce školy, Plánu aktivít školy, Plánu práce MZ, plánov koordinátorov školy.
- Pri hodnotení postupovať podľa metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov a vedieť využívať metódy pozitívneho hodnotenia žiakov.
- Na zvyšovanie úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu využívať inovatívne formy a metódy práce vo vyučovaní získané z dostupnej literatúry, časopisov, internetu a vzájomnou výmenou poznatkov medzi členmi MZ z webinárov a pod…
- Vedieť rozvíjať vlastné učiteľské kompetencie.
Všeobecné ciele a úlohy zamerané na žiakov so ŠVVP:
- monitorovať správanie žiakov, pravidelne spolupracovať so zákonným zástupcom, odborným tímom… ;
- venovať zvýšenú pozornosť integrovaným žiakom, žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, aktívne spolupracovať so zákonnými zástupcami a podporným tímom školy, taktiež s CŠPPaP a CPPPaP – prípadné vzniknuté problémy riešiť bezodkladne;
- využívať rôznorodé metódy, formy a primerané diagnostické nástroje evalvácie detí a žiakov pri posudzovaní ich napredovania, pri prevencii ich zlyhávania, pri identifikácii špecifikovania ich učenia sa.
Všeobecné ciele a úlohy zamerané na výchovné problémy a ich riešenie:
- viesť žiakov k poznaniu školského poriadku;
- priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach;
- vytvárať vhodné podmienky edukácie v príjemnom pracovnom prostredí a priateľskej klíme;
- sledovať a aktívne ochraňovať deti pred nežiaducimi javmi ako sú záškoláctvo, agresívne prejavy, násilie, šikanovanie, fyzické alebo psychické týranie, delikvencia, zneužívanie návykových látok, sexuálne obťažovanie a pod.
- stanoviť si presné pravidlá v triede a dodržiavať ich počas vyučovacích hodín a prestávok;
- pozitívne pôsobiť na žiakov a tým zlepšiť disciplínu a správanie sa žiakov;
- konflikty sa snažiť riešiť čo najrýchlejšie – hneď po udalosti, príp. na triednických hodinách;
- problémové správanie riešiť osobným pohovorom s dieťaťom, triednymi učiteľmi, vedením školy, výchovnou poradkyňou, školskou psychologičkou a špeciálnou pedagogičkou, rodičmi;
- holisticky riešiť problémy v spojitosti so žiakmi a edukáciou – vzájomná informovanosť, analyzovanie problémov;
- spoluprácu s rodinou klásť na popredné miesto, aby sa dostavili kladné edukačné výsledky a zlepšilo sa správanie žiakov.