MZ 3.- 4.ročník
Mgr. Štefánia Tkačiková
Hlavné a všeobecné úlohy a ciele MZ
V tomto školskom roku bude činnosť každého člena MZ zameraná predovšetkým na postupné odstránenie alebo minimalizáciu dôsledkov mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020, vzhľadom na prerušenie školského vyučovania počas pandémie, ktorého dôsledkom bolo nedostatočné osvojenie si požadovaných vedomostí a spôsobilostí žiakmi na úrovni jednotlivých ročníkov ako aj pri výstupe zo stupňa vzdelania (primárneho vzdelania). Učitelia budú pri príprave na výchovno – vzdelávaciu činnosť vychádzať z upravených štandardov vzdelávacích oblastí pre 1.-3. ročník školy na školský rok 2020/2021.
Preto našimi hlavnými cieľmi bude:
- zvyšovať úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu rozširovaním a zdokonaľovaním funkčných kompetencií žiakov a profesijných kompetencií učiteľov;
- prepájať učenie sa so životom, rozvíjať všetky kľúčové kompetencie žiakov (spôsobilosť žiaka preukázať vedomosti, zručnosti, schopnosti v praktickej činnosti);
- umožniť žiakom prežívať radosť z učenia a pocitu úspešnosti;
- využívať prvky progresívnych a inovačných metód vo výchove a vzdelávaní.
Progresívne a inovačné trendy:
- počas celého školského roka pracovať podľa vlastných motivačných plánov triedy, aby žiaci mali radosť z učenia;
- vo vyučovacom procese využívať v čo najväčšej miere dostupné pomôcky na škole;
- uplatňovať inovatívne formy a metódy práce vo vyučovaní získané z dostupnej literatúry, časopisov, internetu a vzájomnou výmenou poznatkov medzi členmi MZ.
Všeobecné ciele a úlohy:
V rámci odborno-metodickej činnosti, vytvoríme aj v tomto školskom roku zborník metodických materiálov pre 3. a 4. na tému rozvoja čitateľskej gramotnosti žiakov. Učitelia vytvoria metodický materiál (metodický list pre učiteľa a pracovný list pre žiaka) pre prácu s literárnym textom rôzneho žánru. Činnosť MZ bude zameraná aj na monitorovanie úrovne vzdelávacej činnosti učiteľov, vzdelávacích výsledkov žiakov, pričom sa budú štvrťročne porovnávať, hodnotiť a podľa potreby vytvárať návrhy na ich zlepšenie.
Všeobecné ciele:
- uskutočňovať povíkendové ranné stretnutia s cieľom vytvárania harmonického triedneho spoločenstva, dodržiavania určitých pravidiel a rozvoja komunikačných zručností;
- úspešnú spoluprácu učiteľa a rodiča dosahovať dôslednou, jasnou a obojstrannou komunikáciou, vedenie záznamov z pohovorov (využiť možnosť prizvať si na pohovor ďalšieho člena MZ);
- prehlbovať spoluprácu s rodičmi – pomoc pri organizovaní rôznych podujatí, sponzoring, materiálna pomoc, zapojenie do vyučovacieho procesu so súhlasom vedenia školy;
- umožniť otvorené hodiny pre rodičov, individuálne konzultácie pre rodičov podľa potreby učiteľa i rodiča;
- pokračovať v projektovom a blokovom vyučovaní a viesť žiakov k tvorbe projektov;
- rozvíjať a pestovať kontakty s družobnými školami v oblasti športu, kultúry, vzdelávania a výmeny pedagogických skúseností;
- venovať sa talentovaným žiakom a zapájať ich do reprezentácie školy (vedomostné, športové a umelecké súťaže a pod.);
- rozvíjať záujmy žiakov formou záujmových krúžkov;
- naučiť žiakov učiť sa, uplatňovať základy rôznych techník učenia sa a osvojovania si poznatkov – naučiť žiakov komunikovať, argumentovať, vyjadrovať svoje názory, postoje a skúsenosti navrhovať rôzne riešenia úloh a postupov;
- organizovať súťaže, ktoré budú žiakov motivovať k samostatnému čítaniu, napr.: Moja obľúbená kniha, Hlasné čítanie, Čítací maratón a pod.;
- pestovať v žiakoch lásku ku knihe a k literatúre;
- udržiavať tradíciu návštev koncertov, divadelných predstavení, galérií a pod.;
- prehlbovať poznatky žiakov o ľudských hodnotách, ktoré sú zahrnuté v medzinárodných dokumentoch Všeobecná deklarácia ľudských práv a Dohovor o právach dieťaťa;
- používať všetky dostupné, učebné pomôcky, didaktické pomôcky a IKT a klásť dôraz na názornosť;
- uskutočňovať priebežné hodnotenie čiastkových výsledkov a prejavov žiaka, ktoré má motivačný charakter;
- rozvíjať matematickú, finančnú a informačnú a prírodovednú gramotnosť žiakov (plniť plány jednotlivých gramotností);
- viesť žiakov k úcte k vlastnému národu, rozvíjať historické vedomie žiakov;
- vypestovať u žiakov zdravý spôsob života – rozvíjať u žiakov hudobné a výtvarné cítenie;
- naučiť žiakov samostatnej práci, ale aj skupinovej, tímovej spolupráci;
- pri súhrnnom hodnotení hodnotiť kvalitu vedomostí, zručností a návykov ako i usilovnosť a ochotu spolupracovať;
- vo vyučovacom procese a pri hodnotení zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti;
- využívať didaktické zásady výchovného vyučovania, vedeckosti, primeranosti, systematickosti, dôkladnosti, trvácnosti a spojenia teórie s praxou;
- aktívne využívať prácu s počítačmi, internetom, dataprojektorom a interaktívnou tabuľou na vyučovacích hodinách;
- vo vyučovacom procese a pri hodnotení zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliadať na jeho momentálnu psychickú a fyzickú disponovanosť;
- vo vyučovacích predmetoch zamerať svoje výchovné a vzdelávacie pôsobenie na rozvoj kompetencií žiakov;
- naučiť žiakov autonómne sa učiť – byť schopný riadiť svoj časový rozvrh;
- viesť žiakov k sebahodnoteniu;
- rešpektovať špecifiká jednotlivých žiakov;
- navštíviť mestskú knižnicu a využívať ju i v mimo vyučovacích aktivitách;
- propagovať „otvorené dni“ pre rodičov, pozývať rodičov na vyučovanie aj mimo DOD;
- zintenzívniť spoluprácu rodiny a školy;
- využiť informačný obal žiaka – portfólio, v ktorom budú zhromaždené všetky grafické prejavy na vyučovaní (mať ho pre rodičov stále k dispozícii k nahliadnutiu.
Žiaci so ŠVVP:
- v rámci výchovného poradenstva koordinovať starostlivosť o žiakov s výchovnými problémami a dôraz klásť na individuálny prístup pri riešení problémov;
- tvoriť portfóliá žiakov, podchytiť žiakov so ŠVVP, monitorovať zmeny v ich správaní;
- pri výučbe žiakov so ŠVVP spolupracovať s odborníkmi a týmto žiakom venovať osobitnú pozornosť;
- dôsledne spolupracovať so školskou špeciálnou pedagogičkou a školskou psychologičkou, taktiež s CŠPP a CPPP – prípadné vzniknuté problémy riešiť bezodkladne;
- nadaných, talentovaných i ostatných žiakov zapájať do súťaží rôzneho zamerania.
Výchovné problémy:
- viesť žiakov k poznaniu školského poriadku;
- priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach, vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu;
- sledovať a aktívne ochraňovať deti pred nežiaducimi javmi ako sú záškoláctvo, agresívne prejavy, násilie, šikanovanie, fyzické alebo psychické týranie, delikvencia, zneužívanie návykových látok, sexuálne obťažovanie a pod.
- stanoviť si presné pravidlá v triede a dodržiavať ich počas vyučovacích hodín a prestávok;
- pozitívne pôsobiť na žiakov a tým zlepšiť disciplínu a správanie sa žiakov;
- konflikty sa snažiť riešiť čo najrýchlejšie – hneď po udalosti, príp. na triednických hodinách;
- prípadné problémy správania riešiť osobným pohovorom s dieťaťom, triednymi učiteľmi, vedením školy, výchovnou poradkyňou, školskou psychologičkou a špeciálnou pedagogičkou, rodičmi;
- spoluprácu s rodinou klásť na popredné miesto, aby sa dostavili kladné edukačné výsledky a zlepšilo sa správanie žiakov.
Činnosť MZ bude ďalej zameraná na :
- vytváranie vhodného prostredie pre formovanie pozitívnych vzťahov medzi pedagogickými zamestnancami a žiakmi;
- podporu a prezentovanie prirodzených vzorov a autorít z radov pedagógov;
- podporu vzdelávania pedagogických zamestnancov v oblasti rozvíjania predčitateľskej a čitateľskej gramotnosti detí a žiakov;
- na identifikovanie silných a slabých stránok výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov;
- na skvalitňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom uplatňovania kritickej sebareflexie;
- na plánovanie a realizovanie interného vzdelávania podporujúceho rozvíjanie odborných kompetencií učiteľov;
- na interné testovanie žiakov v 3. – 4. ročníku prostredníctvom vstupných a výstupných písomných prác v predmetoch SJL a MAT s následným vyhodnotením a návrhom na možnosti odstránenia zistených nedostatkov v práci žiakov;
- zabezpečenie prístupu žiakom ku knihám a vytvorenie podmienok na čítanie – „čitateľské zóny“;
- včasné diagnostikovanie žiakov s poruchami čítania, písania alebo so zaostávajúcim čítaním;
- zapojenie žiakov do súťaží v prednese poézie a prózy Hviezdoslavov Kubín;
- pozornosť venovať správnemu pravopisu a to na všetkých vyučovacích predmetoch;
- pravidelne sa venovať spoločnému mimo čítankovému čítaniu;
- chyby v kontrolných diktátoch pravidelne analyzovať, na základe tejto analýzy počas výučby upevňovať pravopisné zručnosti a tak eliminovať pravopisné nedostatky žiakov;
- zorganizovať zaujímavé podujatia na posilnenie záujmu žiakov o šport;
- organizačne pripraviť cvičenia v prírode a didaktické hry;
- zapájať žiakov do výtvarných a speváckych súťaží;
- pri výučbe finančnej gramotnosti klásť dôraz na čiastkové kompetencie, ktoré sa týkajú boja proti korupcii a ochrany spotrebiteľa;
- využívať metodickú príručku Finančná gramotnosť 1, ktorá je dostupná na www.statpedu.sk;
- pozornosť sústrediť na nežiaduce prejavy extrémizmu;
- využívať k prierezovej téme – mediálna výchova podklady a zdroje na webovom sídle ŠPÚ www.statpedu.sk / časť – Učebnice, metodiky, publikácie, odborné informácie, text pod názvom – K mediálnej gramotnosti učiteľov/;
- realizovať osvetovú, vzdelávaciu a výchovnú činnosť žiakov s dôrazom na environmentálnu výchovu zameranú najmä na vedenie žiakov k uvedomelej spotrebe zdrojov, zvýšenie vedomostí v oblasti separovania odpadov a ich druhotného spracovania;
- uplatňovať metódy, techniky a stratégie podporujúce rozvoj predčitateľskej a jazykovej gramotnosti t. j. maľované čítanie, abecedné pexesá, tvorba kníh s prediktabilným textom, písanie denníkov;
- pri overovaní porozumenia vypočutého textu využívať metódy tvorivej dramatiky;
- pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti využívať spoluprácu a pomoc rodičov pridomácom čítaní a zintenzívniť zaangažovanosť rodičov pri konkrétnych školskýchaktivitách;
- využívať pomoc Metodického centra Slovenskej pedagogickej knižnice pre školské knižnice, ktoré zverejňuje na svojom webovom sídle spgk.sk rozličné informácie a materiály na podporu zvyšovania úrovne čitateľskej gramotnosti a kultúry čítania;
- skvalitňovať úroveň vedomostí žiakov uplatňovaním idividuálneho prístupu, navodzovaním priaznivej atmosféryv triede s využitím kladnej motivácie, správnou organizáciou vyučovacej jednotky a zavádzaním nových metód a foriem práce so žiakmi bez abstraktného vyučovania;
- naďalej prezentovať úspechy učiteľské, žiacke, úspechy triedy i celej školy v dostupných médiách – Virtuálna učiteľská knižnica, školský Táborisko, školský rozhlas…