Koordinátor environmentálnej výchovy
Mgr. Marta Kľocová
POJEM ENVIRONMENTÁLNA VÝCHOVA Environmentálna výchova predstavuje súlad myslenia, cítenia a zodpovedného správania sa k prírode, k svojmu okoliu i k sebe. Pod týmto pojmom chápeme aj výchovu žiakov k environmentálne zodpovednému správaniu a konaniu, pričom ide o dôležitý prvok vo výchove žiaka – budúceho občana, ktorý si je vedomý toho, že svojím každodenným správaním a konaním ovplyvňuje stav životného prostredia a na základe toho sa aj rozhoduje. Správanie a konanie dospelého občana začína už tím, čo sa naučí v škole. Preto by sme sa mali snažiť, aby žiak získal komplexné prepojené vedomosti, osvojil si zručnosti a postoje, ktoré vedú k environmentálne zodpovednému správaniu a konaniu. ENVIRONMENTÁLNA VÝCHOVA AKO PRIEREZOVÁ TÉMA Environmentálna výchova v našej škole nie je samostatným predmetom, je naplňovaná v rámci prierezovej témy. Environmentálna výchova sa na I. stupni prelína všetkými predmetmi, ale najmä prvoukou, prírodovedou, vlastivedou, pracovným vyučovaním, náboženskou a etickou výchovou. Na I. stupni je potrebné zamerať sa na to, aby žiaci získali vedomosti, ale aj zručnosti, ktorými môžu pomáhať životnému prostrediu jednoduchými činnosťami, ktoré sú im primerané a vhodné – chrániť rastliny, zvieratá, mať kladný vzťah k domácim zvieratám aj k zvieratám v prírode.
Cieľom uplatňovania tejto prierezovej témy je prispieť k tomu, aby si žiak:
- osvojil základné pravidlá a zručnosti pre správanie sa v prírode s ohľadom na organizmy a ich životné prostredie;
- rozpoznal hlavné zmeny vo svojom okolí na základe pozorovania prírody;
- rozpoznal hlavné charakteristiky rôznych druhov životného prostredia;
- poznal a vyberal konkrétne možnosti smerujúce k ochrane a zlepšeniu svojho životného prostredia;
- podieľal sa aktívne na zveľaďovaní životného prostredia školy a jej okolia;
- správal sa šetrne k prírodným zdrojom, uskromnil sa v spotrebe, ktorá zaťažuje životné prostredie.
Na druhom stupni sa rozširuje analytické poznávanie prírodnej a sociálnej skutočnosti, ktoré je zahrnuté vo vyučovacích blokoch samostatných vyučovacích predmetov biológia, geografia, fyzika, chémia, občianska náuka, technika, etická a náboženská výchova. Cieľom uplatňovania tejto prierezovej témy je, aby žiak na 2. stupni:
- rešpektoval základné pravidlá pre správanie sa v prírode s vzhľadom na organizmy a ich životné prostredie;
- rozpoznal a vyhodnotil zmeny v prírode a svojom okolí;
- poznal možnosti smerujúce k ochrane a zlepšeniu životného prostredia, podieľal sa na aktivitách (školy) smerujúcich k ochrane a zlepšovaniu životného prostredia širšieho okolia (školy, obce…);
- získal informácie o zásahoch človeka do životného prostredia a vyhodnotil ich dôsledky v lokálnych a globálnych súvislostiach;
- rozlišoval technológie a výrobky šetrné k životnému prostrediu;
- šetrne sa správal k prírodným zdrojom;
- aktívne sa podieľal na eliminácii znečistenia životného prostredia.
Pri realizácií cieľa environmentálnej výchovy je potrebné zamerať sa na tieto základné princípy:
- Učenie žiakov o životnom prostredí.
- Vychovávanie žiakov prostredníctvom životného prostredia.
- Výchova žiakov pre životné prostredie.
CIELE ENVIRONMENTÁLNEHO PROGRAMU ŠKOLY Na základe vyššie uvedeného je stanovený nasledujúci hlavný cieľ environmentálneho programu školy a špecifické ciele.
Hlavným cieľom environmentálneho programu školy je viesť žiakov k environmentálne zodpovednému správaniu a konaniu.
Environmentálne zodpovedné správanie a konanie môžeme docieliť prostredníctvom týchto cieľov:
- viesť žiakov k pochopeniu dôležitosti ochrany životného prostredia a všetkých jeho zložiek;
- utvárať pozitívny vzťah žiakov k prírode a životnému prostrediu ako k hodnote;
- viesť žiakov k aktívnej ochrane prírody a životného prostredia.
METÓDY A FORMY
V environmentálnej výchove je potrebné voliť také metódy, formy a prostriedky práce, ktoré rozvíjajú poznávacie schopnosti i sociálne zručnosti žiakov a súčasne prispievajú k pozitívnym emocionálnym zážitkom, a to napr.:
- priame pozorovanie životného prostredia;
- tematické nástenky;
- besedy;
- riadený rozhovor;
- didaktické a námetové hry;
- kvízy;
- projektové a zážitkové vyučovanie;
- vyučovanie v EKOučebni;
- práca na školskom záhone;
- aktivity v prírode, EKOhry;
- upratovanie a triedenie odpadu;
- recyklácia a upcyklácia;
- a pod.