Koordinátor environmentálnej výchovy
Mgr. Marta Kľocová
Environmentálny program školy je vypracovaný v súlade s Plánom aktivít školy, so Školským vzdelávacím programom, s inovovaným štátnym vzdelávacím programom, štátnym vzdelávacím programom pre 1. a 2. stupeň základnej školy – ISCED 1, ISCED 2.
1. POJEM ENVIRONMENTÁLNA VÝCHOVA
Environmentálna výchova predstavuje súlad myslenia, cítenia a zodpovedného správania sa k prírode, k svojmu okoliu i k sebe.
Pod týmto pojmom chápeme aj výchovu žiakov k environmentálne zodpovednému správaniu a konaniu, pričom ide o dôležitý prvok vo výchove žiaka – budúceho občana, ktorý si je vedomý toho, že svojím každodenným správaním a konaním ovplyvňuje stav životného prostredia a na základe toho sa aj rozhoduje. Správanie a konanie dospelého občana začína už tím, čo sa naučí v škole. Preto by sme sa mali snažiť, aby žiak získal komplexné prepojené vedomosti, osvojil si zručnosti a postoje, ktoré vedú k environmentálne zodpovednému správaniu a konaniu.
2. ENVIRONMENTÁLNA VÝCHOVA AKO PRIEREZOVÁ TÉMA Environmentálna výchova ako prierezová téma na I. stupni sa prelína všetkými predmetmi, ale najmä prvoukou, prírodovedou, vlastivedou, pracovným vyučovaním a etickou výchovou.
Na I. stupni je potrebné sa zamerať na to, aby žiaci získali vedomosti, ale aj zručnosti, ktorými môžu pomáhať životnému prostrediu jednoduchými činnosťami, ktoré sú im primerané a vhodné – chrániť rastliny, zvieratá, mať kladný vzťah k domácim zvieratám aj k zvieratám v prírode.
Cieľom uplatňovania tejto prierezovej témy je prispieť k tomu, aby si žiak:
- osvojil základné pravidlá a zručnosti pre správanie sa v prírode s ohľadom na organizmy a ich životné prostredie;
- rozpoznal hlavné zmeny vo svojom okolí na základe pozorovania prírody;
- rozpoznal hlavné charakteristiky rôznych druhov životného prostredia;
- poznal a vyberal konkrétne možnosti smerujúce k ochrane a zlepšeniu svojho životného prostredia;
- podieľal sa aktívne na zveľaďovaní životného prostredia školy a jej okolia;
- správal sa šetrne k prírodným zdrojom, uskromnil sa v spotrebe, ktorá zaťažuje životné prostredie.
Na druhom stupni sa rozširuje analytické poznávanie prírodnej a sociálnej skutočnosti, ktoré je zahrnuté vo vyučovacích blokoch samostatných vyučovacích predmetov biológia, geografia, fyzika, chémia a občianska náuka.
Cieľom uplatňovania tejto prierezovej témy je, aby žiak na 2. stupni:
- rešpektoval základné pravidlá pre správanie sa v prírode s vzhľadom na organizmy a ich životné prostredie;
- rozpoznal a vyhodnotil zmeny v prírode a svojom okolí;
- poznal možnosti smerujúce k ochrane a zlepšeniu životného prostredia, podieľal sa na aktivitách (školy) smerujúcich k ochrane a zlepšovaniu životného prostredia širšieho okolia (školy, obce…);
- získal informácie o zásahoch človeka do životného prostredia a vyhodnotil ich dôsledky v lokálnych a globálnych súvislostiach;
- rozlišoval technológie a výrobky šetrné k životnému prostrediu;
- šetrne sa správal k prírodným zdrojom;
- aktívne sa podieľal na eliminácii znečistenia životného prostredia.
Pri realizácií cieľa environmentálnej výchovy je potrebné zamerať sa na tieto základné princípy:
- Učenie o prírodnom prostredí.
- Vychovávanie prostredníctvom životného prostredia.
- Výchova pre životné prostredie.
3. CIELE ENVIRONMENTÁLNEHO PROGRAMU ŠKOLY Na základe vyššie uvedeného je stanovený nasledujúci hlavný cieľ environmentálneho programu školy a špecifické ciele.
Hlavným cieľom environmentálneho programu školy je viesť žiakov k environmentálne zodpovednému správaniu a konaniu.
Environmentálne zodpovedné správanie a konanie môžeme docieliť prostredníctvom týchto cieľov:
- viesť žiakov k pochopeniu dôležitosti ochrany životného prostredia a všetkých jeho zložiek;
- utvárať pozitívny vzťah žiakov k prírode a životnému prostrediu ako k hodnote;
- viesť žiakov k aktívnej ochrane prírody a životného prostredia.
- METÓDY A FORMY
V environmentálnej výchove je potrebné voliť také metódy, formy a prostriedky práce, ktoré rozvíjajú poznávacie schopnosti i sociálne zručnosti žiakov a súčasne prispievajú k pozitívnym emocionálnym zážitkom, a to napr.:
- priame pozorovanie životného prostredia;
- tematické nástenky;
- besedy;
- riadený rozhovor;
- didaktické a námetové hry;
- kvízy;
- projektové a zážitkové vyučovanie;
- aktivity v prírode, EKOhry;
- upratovanie a triedeniu odpadu;
- recyklácia a upcyklácia;
- a pod.
- ÚLOHY ENVIRONMENTÁLNEHO PROGRAMU ŠKOLY
Úlohy environmentálneho programu školy:
- Aktualizovať začlenenie environmentálnej výchovy do tematických výchovno-vzdelávacích plánov v jednotlivých predmetoch.
- Využívať informácie, podporné materiály a inšpiráciu pri začleňovaní globálného vzdelávanie do obsahu rôznych predmetov dostupné na: globalnevzdelavanie.sk
- Využívať metodické usmernenie k zavádzaniu prierezovej témy environmentálna výchova do ŠkVP.
Zodpovední: všetci vyučujúci, koordinátor
Termín: stály
- Rozvíjať environmentálnu výchovu a vzdelávanie ako súčasť rozvoja osobnosti žiakov zameranú najmä na vedenie k uvedomelej spotrebe zdrojov, povedomia v oblasti separácie, zhodnocovania (recyklácie) a likvidácie odpadov v súlade s právnymi predpismi; na vytváranie správnych postojov a správania žiakov k životnému prostrediu, na prevenciu pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia, na riešenie rôznych problémov ochrany prírody a krajiny.
Zodpovední: všetci vyučujúci, koordinátor
Termín: stály
- Na hodinách prírodovedy, chémie, biológie, fyziky, geografie, slovenského jazyka a literatúry, cudzieho jazyka realizovať žiacke práce na témy: Voda, Vzduch, Obnoviteľné a neobnoviteľné zdroje energie, Alternatívne zdroje energie, Biodiverzita, Odpady, Životný štýl..
Zodpovední: vyučujúci príslušných predmetov.
Termín: priebežne.
- Za účelom posilňovania národnej hrdosti detí a mládeže, ochrany národného dedičstva a budovania národnej identity založenej aj na pozitívnom vzťahu ku kultúrnym hodnotám venovať zvýšenú pozornosť zaradeniu tém UNESCO (pamiatky a ich ochrana a pod.) do vyučovacieho procesu.
Zodpovední: vyučujúci, koordinátor.
Termín: stály.
- Motivovať a podporovať žiakov k zapájaniu sa do environmentálnych súťaží. Zodpovední: vyučujúci prírodovedných predmetov, koordinátor.
Termín: priebežne podľa aktuálnosti.
- Motivovať žiakov k zapájaniu sa do výtvarných súťaží s environmentálnou tematikou.
Zodpovední: vyučujúci výtvarnej výchovy.
Termín: priebežne.
- Viesť žiakov k šetreniu elektrickej a tepelnej energie, uvedomeniu si nevyhnutnosti znižovania spotreby vody, viesť ich k šetrnému zaobchádzaniu so školskými potrebami a školským majetkom.
Zodpovední: všetci vyučujúci.
Termín: stály.
- Propagovať environmentálne témy na triednych nástenkách a pravidelne ich aktualizovať.
Zodpovední: triedni učitelia.
Termín: priebežne
- Zdokonaliť kvetinovú výzdobu školy živými kvetmi a starostlivosť o ňu.
Zodpovední: triedni učitelia, učitelia PVC, koordinátor.
Termín: celý školský rok.
- Zúčastňovať sa odborných výstav zameraných na problematiku životného prostredia a ochrany zdravia podľa ponúk organizácií.
Zodpovední: koordinátor, triedni učitelia.
Termín: priebežne podľa ponuky.
- Upozorniť žiakov na niektoré významné dátumy z environmentálneho kalendára a diskutovať o ich dôležitosti, potrebe a význame z celospoločenského hľadiska.
Zodpovední: koordinátor, triedni učitelia.
Termín: priebežne.
- Zvyšovať povedomie žiakov o globálnych témach, rozvíjať ich kritické uvedomovanie si sociálnych, environmentálnych a politických procesov vo svete aj pomocou spolupráce s neziskovými organizáciami pôsobiacimi v oblasti globálneho vzdelávania.
Zodpovední: všetci vyučujúci.
Termín: stály.