Mgr. Lompartová Alžbeta

PK plní organizačno–riadiacu, kontrolno–hodnotiacu a vzdelávaciu funkciu. Cieľom činnosti je realizácia účasti pedagogických zamestnancov na upevňovaní demokratického štýlu riadenia, ovplyvňovaní kvalifikácie a profesijného rastu učiteľov, vychovávateľov a úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu školy. Hlavné úlohy MZ a PK vyplývajú z plánu školy a z analýzy výsledkov za predchádzajúci rok, z pedagogicko-organizačných pokynov MŠ SR a sú rozdelené do jednotlivých oblastí, ktoré sa plnia počas celého roka.

Hlavné  ciele  a úlohy činnosti PK spoločensko-vedných predmetov:

 

  1. Dodržiavať učebné osnovy, štandardy, tematické výchovno-vzdelávacie plány.
  2. Plniť ciele Štátneho a Školského vzdelávacieho programu – ISCED 2.
  3. Plniť prierezové témy a témy ročníkových projektov ŠkVP v 5. – 8. ročníku podľa ISCED2.
  4. V spolupráci s výchovnou poradkyňou koordinovať starostlivosť o žiakov s výchovnými problémami a klásť dôraz na individuálny prístup pri riešení problémov.
  5. Pri vyučovaní integrovaných žiakov spolupracovať s odborníkmi z oblasti špeciálnej pedagogiky, psychológie.
  6. Viesť žiakov k tvorbe projektov, aktívne zapájať žiakov do projektovej činnosti školy.
  7. Na vyučovacích hodinách rozvíjať emocionálnu inteligenciu žiakov, zamerať sa na vytváranie pozitívnych medziľudských vzťahov založených na vzájomnej úcte a tolerancii.
  8. Venovať sa talentovaným žiakom a zapájať ich do reprezentácie školy.
  9. Vo výchovno-vzdelávacom procese uplatňovať tvorivý prístup a využívať variabilné

metódy vyučovania.

  1. Používať všetky dostupné didaktické pomôcky a klásť dôraz na názornosť.
  2. Na vyučovacích hodinách aktívne využívať prácu s informačnými technológiami – prácu s PC, internetom, interaktívnou tabuľou, interaktívnymi nosičmi a inými modernými didaktickými pomôckami.
  3. Pri súhrnnom hodnotení žiakov nehodnotiť len kvalitu ich vedomostí, zručností a návykov, ale i usilovnosť a ochotu spolupracovať.
  4. Uskutočňovať priebežné hodnotenie čiastkových výsledkov a prejavov žiaka, ktoré má

motivačný charakter.

  1. Vo vyučovacom procese a pri hodnotení zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiakov a prihliadať na ich momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
  2. Dodržiavať počet predpísaných písomných prác, diktátov a testov.
  3. Písomné práce, diktáty a testy hodnotiť na základe jednotných kritérií.
  4. Využívať didaktické zásady výchovného vyučovania, vedeckosti, primeranosti, systematickosti, dôkladnosti, trvácnosti, spojenia teórie s praxou a pod.
  5. Zorganizovať 1 komentovanú hodinu, vyhodnotiť ju a spísať o nej záznam.

19.Vo vyučovacích predmetoch zamerať svoje výchovné a vzdelávacie pôsobenie na rozvoj kompetencií žiakov.

  1. Pestovať dobré vzťahy s vedením miestnej komunity, rodičmi, organizáciami a aktívne s nimi spolupracovať.
  2. Zakomponovať do TVVP jednotlivých predmetov všetkých predmetov úlohy vyplývajúce z čiastkových kompetencií jednotlivých tém:
  • Školského štandardu finančnej gramotnosti,
  • Školského plánu výchovy k ľudským právam,
  • Školského programu prevencie obezity.

 

  1. Konkrétne úlohy pre jednotlivé predmety

 

Slovenský jazyk a literatúra

  • rozvíjať u žiakov národné povedomie a cítenie, národnú hrdosť a vlastenectvo
  • pestovať u žiakov vzťah k ľudovým tradíciám
  • uplatňovať komunikatívny prístup, vzbudzovať v žiakoch záujem o čítanie literatúry v slovenskom jazyku, o návštevu knižníc, divadelných predstavení a iných kultúrnych

podujatí

  • zvyšovať úroveň čítania s porozumením, zlepšovať schopnosť reprodukcie prečítaného textu, dbať o správnu intonáciu a tempo čítania
  • venovať pozornosť nácviku pravopisu a grafickej úprave žiackych prác
  • uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
  • učiť žiakov pracovať so slovníkmi
  • žiakom v piatom ročníku pomôcť pri príprave na Testovanie 5.
  • dodržiavať počet predpísaných písomných prác, diktátov a testov
  • zorganizovať výchovné koncerty, besedy, kvízy a výstavy kníh v rámci výuky SJL
  • zefektívniť prácu školskej knižnice, doplniť žiacku knižnicu o nové knihy

Cudzie jazyky

  • vo vyučovaní cudzích jazykov rozvíjať komunikatívnosť
  • vzbudzovať u žiakov záujem o anglicky a rusky hovoriace krajiny
  • učiť žiakov pracovať so prekladovými a výkladovými slovníkmi
  • uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
  • na vyučovacích hodinách uplatňovať inovatívne metódy a formy výučby, využívať zvukové a video nahrávky, autentické a doplnkové texty, jazykové časopisy
  • využívať prácu s PC, internetom, interaktívnymi CD a formu prezentácií učiva na

interaktívnej tabuli

  • pri čítaní s porozumením a hovorení klásť dôraz na správne vyjadrovanie sa, intonáciu a tempo reči
  • pri počúvaní s porozumením klásť dôraz na zvýšenú koncentráciu, správne zachytenie počutého textu, pochopenie jeho významu a správnu reprodukciu
  • rozvíjať samostatnosť a tvorivý prístup k práci
  • eliminovať memorovanie a uskutočňovať výučbu založenú na tréningu a rozvoji jazykových kompetencií s ohľadom na rôzne štýly učenia sa žiaka
  • zapájať žiakov do tvorby projektov, práce žiakov vystavovať, okrem ich jazykovej

správnosti hodnotiť aj ich snahu a čas venovaný príprave projektov

 

Dejepis a občianska výchova

  • vo vyučovaní aplikovať zážitkovosť
  • využívať encyklopédie, historické pramene, médiá, prácu s PC, internetom,

formu prezentácií učiva prostredníctvom dataprojekcie a interaktívnej tabule

  • učiť žiakov vyhľadávať a spracúvať informácie z rôznych prameňov
  • uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
  • učiť žiakov premýšľať o hodnotách života, rozvíjať kritické myslenie, úctu a toleranciu k názorom druhých

 

Etická a náboženská výchova

  • rozvíjať vzťah k etickým, morálnym a duchovným hodnotám
  • na hodinách etickej a náboženskej výchovy viesť žiakov k úcte k ľuďom a k poznaniu

základných princípov spoločenského a duchovného života

  • apelovať na skutočné hodnoty života, učiť ich hľadať a aplikovať v živote
  • vychádzať z overených historických prameňov náboženskej literatúry a taktiež

z najnovších poznatkov vedy, kultúry a spoločenského života

  • uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
  • úzko spolupracovať s rodinou a poznať prostredie, v ktorom žiaci vyrastajú
  • medzipredmetové vzťahy – plniť výchovné ciele a princípy etickej výchovy v každom

vyučovacom predmete a taktiež na triednických hodinách

 

Hudobná výchova, výtvarná výchova a výchova umením

  • rozvíjať vzťah žiakov k umeniu
  • podporovať žiakov v umeleckej činnosti a organizovať výchovné koncerty na škole
  • uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
  • práce žiakov vystavovať, organizovať vystúpenia talentovaných žiakov v rámci triedy a školy
  • aktívne zapájať žiakov do umeleckých súťaží

 

Telesná a športová výchova

  • dbať o rozvoj telesnej zdatnosti zdravia žiakov
  • motivovať ich k zvýšenej fyzickej aktivite, pohybu a tým i zmysluplnému využívaniu voľného času
  • prostredníctvom kolektívnych športov rozvíjať medziľudské vzťahy a vzájomnú komunikáciu
  • učiť žiakov k zodpovednosti a tolerancii
  • uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
  • pripraviť a zapojiť žiakov do rôznych športových súťaží a snažiť sa dosiahnuť čo najlepšie výsledky

 

 

 

Akcie organizované členmi PK spoločenskovedných predmetov

  1. V priebehu školského roka svojou činnosťou podporiť aktivity organizované pri príležitosti: Dňa Rómov; Európskeho týždňa boja proti drogám; Týždňa zdravia; Dňa detí; Dňa Zeme; Dňa vody, Dňa učiteľov, Osláv 50-teho výročia vzniku školy.
  2. V spolupráci s členmi PK prírodovedných predmetov zorganizovať program: Vianočná besiedka a Fašiangy.
  3. V mesiaci apríl 2016 pripraviť program „Múdrosť za dverami“ v rámci celoškolskej akcie „Škola, v ktorej radi čítame“ spojenej s prezentáciou odborných kníh pomocou IKT.
  4. Uskutočniť komentovanú hodinu I. polroku školského roka zo slovenského jazyka a literatúry pod vedením Mgr. A. Lompartovej.
  5. Zorganizovať medzitriedne vedomostné súťaže zamerané na rozvoj logického myslenia a previerku zručností žiakov nasledovne:

 

– vedomostné súťaže:

  • Biblické pásmo (NBV)
  • Do you speak English? (ANJ)
  • Rozprávkový labyrint (SJL)

   

–  športové súťaže:

  • Jedenástky/ (TSV)
  • Hop-sem,hop-tam /dievčatá/ (TSV)

   

–  umelecké súťaže:

  • Druhá šanca ( VYV,FRS)

 

  1. Zrealizovať návštevu knižnice, galérie a múzea.
  2. Zúčastniť sa súdneho pojednávania Okresný súd- Poprad .
  3. Počas celého školského roka pripravovať príspevky do školského časopisu.