Mgr. Lompartová Alžbeta
PK plní organizačno–riadiacu, kontrolno–hodnotiacu a vzdelávaciu funkciu. Cieľom činnosti je realizácia účasti pedagogických zamestnancov na upevňovaní demokratického štýlu riadenia, ovplyvňovaní kvalifikácie a profesijného rastu učiteľov, vychovávateľov a úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu školy. Hlavné úlohy MZ a PK vyplývajú z plánu školy a z analýzy výsledkov za predchádzajúci rok, z pedagogicko-organizačných pokynov MŠ SR a sú rozdelené do jednotlivých oblastí, ktoré sa plnia počas celého roka.
Hlavné ciele a úlohy činnosti PK spoločensko-vedných predmetov:
- Dodržiavať učebné osnovy, štandardy, tematické výchovno-vzdelávacie plány.
- Plniť ciele Štátneho a Školského vzdelávacieho programu – ISCED 2.
- Plniť prierezové témy a témy ročníkových projektov ŠkVP v 5. – 8. ročníku podľa ISCED2.
- V spolupráci s výchovnou poradkyňou koordinovať starostlivosť o žiakov s výchovnými problémami a klásť dôraz na individuálny prístup pri riešení problémov.
- Pri vyučovaní integrovaných žiakov spolupracovať s odborníkmi z oblasti špeciálnej pedagogiky, psychológie.
- Viesť žiakov k tvorbe projektov, aktívne zapájať žiakov do projektovej činnosti školy.
- Na vyučovacích hodinách rozvíjať emocionálnu inteligenciu žiakov, zamerať sa na vytváranie pozitívnych medziľudských vzťahov založených na vzájomnej úcte a tolerancii.
- Venovať sa talentovaným žiakom a zapájať ich do reprezentácie školy.
- Vo výchovno-vzdelávacom procese uplatňovať tvorivý prístup a využívať variabilné
metódy vyučovania.
- Používať všetky dostupné didaktické pomôcky a klásť dôraz na názornosť.
- Na vyučovacích hodinách aktívne využívať prácu s informačnými technológiami – prácu s PC, internetom, interaktívnou tabuľou, interaktívnymi nosičmi a inými modernými didaktickými pomôckami.
- Pri súhrnnom hodnotení žiakov nehodnotiť len kvalitu ich vedomostí, zručností a návykov, ale i usilovnosť a ochotu spolupracovať.
- Uskutočňovať priebežné hodnotenie čiastkových výsledkov a prejavov žiaka, ktoré má
motivačný charakter.
- Vo vyučovacom procese a pri hodnotení zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiakov a prihliadať na ich momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
- Dodržiavať počet predpísaných písomných prác, diktátov a testov.
- Písomné práce, diktáty a testy hodnotiť na základe jednotných kritérií.
- Využívať didaktické zásady výchovného vyučovania, vedeckosti, primeranosti, systematickosti, dôkladnosti, trvácnosti, spojenia teórie s praxou a pod.
- Zorganizovať 1 komentovanú hodinu, vyhodnotiť ju a spísať o nej záznam.
19.Vo vyučovacích predmetoch zamerať svoje výchovné a vzdelávacie pôsobenie na rozvoj kompetencií žiakov.
- Pestovať dobré vzťahy s vedením miestnej komunity, rodičmi, organizáciami a aktívne s nimi spolupracovať.
- Zakomponovať do TVVP jednotlivých predmetov všetkých predmetov úlohy vyplývajúce z čiastkových kompetencií jednotlivých tém:
- Školského štandardu finančnej gramotnosti,
- Školského plánu výchovy k ľudským právam,
- Školského programu prevencie obezity.
- Konkrétne úlohy pre jednotlivé predmety
Slovenský jazyk a literatúra
- rozvíjať u žiakov národné povedomie a cítenie, národnú hrdosť a vlastenectvo
- pestovať u žiakov vzťah k ľudovým tradíciám
- uplatňovať komunikatívny prístup, vzbudzovať v žiakoch záujem o čítanie literatúry v slovenskom jazyku, o návštevu knižníc, divadelných predstavení a iných kultúrnych
podujatí
- zvyšovať úroveň čítania s porozumením, zlepšovať schopnosť reprodukcie prečítaného textu, dbať o správnu intonáciu a tempo čítania
- venovať pozornosť nácviku pravopisu a grafickej úprave žiackych prác
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- učiť žiakov pracovať so slovníkmi
- žiakom v piatom ročníku pomôcť pri príprave na Testovanie 5.
- dodržiavať počet predpísaných písomných prác, diktátov a testov
- zorganizovať výchovné koncerty, besedy, kvízy a výstavy kníh v rámci výuky SJL
- zefektívniť prácu školskej knižnice, doplniť žiacku knižnicu o nové knihy
Cudzie jazyky
- vo vyučovaní cudzích jazykov rozvíjať komunikatívnosť
- vzbudzovať u žiakov záujem o anglicky a rusky hovoriace krajiny
- učiť žiakov pracovať so prekladovými a výkladovými slovníkmi
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- na vyučovacích hodinách uplatňovať inovatívne metódy a formy výučby, využívať zvukové a video nahrávky, autentické a doplnkové texty, jazykové časopisy
- využívať prácu s PC, internetom, interaktívnymi CD a formu prezentácií učiva na
interaktívnej tabuli
- pri čítaní s porozumením a hovorení klásť dôraz na správne vyjadrovanie sa, intonáciu a tempo reči
- pri počúvaní s porozumením klásť dôraz na zvýšenú koncentráciu, správne zachytenie počutého textu, pochopenie jeho významu a správnu reprodukciu
- rozvíjať samostatnosť a tvorivý prístup k práci
- eliminovať memorovanie a uskutočňovať výučbu založenú na tréningu a rozvoji jazykových kompetencií s ohľadom na rôzne štýly učenia sa žiaka
- zapájať žiakov do tvorby projektov, práce žiakov vystavovať, okrem ich jazykovej
správnosti hodnotiť aj ich snahu a čas venovaný príprave projektov
Dejepis a občianska výchova
- vo vyučovaní aplikovať zážitkovosť
- využívať encyklopédie, historické pramene, médiá, prácu s PC, internetom,
formu prezentácií učiva prostredníctvom dataprojekcie a interaktívnej tabule
- učiť žiakov vyhľadávať a spracúvať informácie z rôznych prameňov
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- učiť žiakov premýšľať o hodnotách života, rozvíjať kritické myslenie, úctu a toleranciu k názorom druhých
Etická a náboženská výchova
- rozvíjať vzťah k etickým, morálnym a duchovným hodnotám
- na hodinách etickej a náboženskej výchovy viesť žiakov k úcte k ľuďom a k poznaniu
základných princípov spoločenského a duchovného života
- apelovať na skutočné hodnoty života, učiť ich hľadať a aplikovať v živote
- vychádzať z overených historických prameňov náboženskej literatúry a taktiež
z najnovších poznatkov vedy, kultúry a spoločenského života
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- úzko spolupracovať s rodinou a poznať prostredie, v ktorom žiaci vyrastajú
- medzipredmetové vzťahy – plniť výchovné ciele a princípy etickej výchovy v každom
vyučovacom predmete a taktiež na triednických hodinách
Hudobná výchova, výtvarná výchova a výchova umením
- rozvíjať vzťah žiakov k umeniu
- podporovať žiakov v umeleckej činnosti a organizovať výchovné koncerty na škole
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- práce žiakov vystavovať, organizovať vystúpenia talentovaných žiakov v rámci triedy a školy
- aktívne zapájať žiakov do umeleckých súťaží
Telesná a športová výchova
- dbať o rozvoj telesnej zdatnosti zdravia žiakov
- motivovať ich k zvýšenej fyzickej aktivite, pohybu a tým i zmysluplnému využívaniu voľného času
- prostredníctvom kolektívnych športov rozvíjať medziľudské vzťahy a vzájomnú komunikáciu
- učiť žiakov k zodpovednosti a tolerancii
- uplatňovať medzipredmetové vzťahy a prierezové témy
- pripraviť a zapojiť žiakov do rôznych športových súťaží a snažiť sa dosiahnuť čo najlepšie výsledky
Akcie organizované členmi PK spoločenskovedných predmetov
- V priebehu školského roka svojou činnosťou podporiť aktivity organizované pri príležitosti: Dňa Rómov; Európskeho týždňa boja proti drogám; Týždňa zdravia; Dňa detí; Dňa Zeme; Dňa vody, Dňa učiteľov, Osláv 50-teho výročia vzniku školy.
- V spolupráci s členmi PK prírodovedných predmetov zorganizovať program: Vianočná besiedka a Fašiangy.
- V mesiaci apríl 2016 pripraviť program „Múdrosť za dverami“ v rámci celoškolskej akcie „Škola, v ktorej radi čítame“ spojenej s prezentáciou odborných kníh pomocou IKT.
- Uskutočniť komentovanú hodinu I. polroku školského roka zo slovenského jazyka a literatúry pod vedením Mgr. A. Lompartovej.
- Zorganizovať medzitriedne vedomostné súťaže zamerané na rozvoj logického myslenia a previerku zručností žiakov nasledovne:
– vedomostné súťaže:
- Biblické pásmo (NBV)
- Do you speak English? (ANJ)
- Rozprávkový labyrint (SJL)
– športové súťaže:
- Jedenástky/ (TSV)
- Hop-sem,hop-tam /dievčatá/ (TSV)
– umelecké súťaže:
- Druhá šanca ( VYV,FRS)
- Zrealizovať návštevu knižnice, galérie a múzea.
- Zúčastniť sa súdneho pojednávania Okresný súd- Poprad .
- Počas celého školského roka pripravovať príspevky do školského časopisu.